Muziekstreaming, waarbij de muziekliefhebber zich abonneert om waar en wanneer hij wil toegang te hebben tot een databank van 20 tot 30 miljoen liedjes, zit in de lift. Het segment op de muziekmarkt steeg vorig jaar maar liefst met 174 procent. De Belgian Entertainment Association (BEA) gaf vrijdag tekst en uitleg bij de cijfers in de sector vorig jaar in ons land.

Opvallend is dat steeds meer mensen de weg vinden naar diensten als Spotify, Deezer en Qobuz. Die groei zorgde voor een kentering in de dalende omzet in de sector, luidde het vrijdag. Terwijl in 2012 de totale muziekmarkt nog daalde met meer dan 8 procent, is de daling in 2013 slechts 1,9 procent.

Wat de cd betreft, die is verre van dood. De Belgische consument kocht vorig jaar meer dan 6,5 miljoen cd-albums. Dat is een daling met 15,4 procent, maar de cd blijft hiermee wel het belangrijkste muziekformaat in ons land.

De omzet van de digitale muziekmarkt is in vergelijking met 2012 gestegen met meer dan 40 procent. De Belg kocht vorig jaar 9,39 miljoen single tracks en 1,35 miljoen albums.

Ook vinyl is nog niet dood en doet het zelfs beter dan in 2012: er gingen vorig jaar 130.000 platen over de toonbank.

Best verkochte album vorig jaar was "Racine carrée" van Stromae, gevolgd door "Random access memories" van Daft Punk en de original soundtrack van de film Broken Circle Breakdown.

Bron : Belga